Időjárási visszatekintő
Hasznos linkek
>> OMSZ állomáshálózata (2025 áprilisi állapot)
Szép munka!
Röviden le tudom egyszerûsíteni általánosítva a mediterrán cikonok fõbb ismérveit.
Kialakulásuk feltétele ugye az északi áramlással az Alpokon átkelõ és ott ciklonális perdületet kapó hideg levegõ.
Kialakulásuk után pályájuk jórészt a fizika törvényeit követik, ahogy víz is, a legkisebb ellenállást követve, mivel vonulásuk legjelemzõbb pályája a Balkánon keleti irányba elfutók, avagy a Kárpát-medence környékén felkanyarodók.
Az aktuális áramlási viszonyokon túl (erõs északi áramlás a pályavonal mentén garantálja nem túl felkanyarodó pályát) a magasnyomású ékek befolyásolják legjobban pályájukat, pl. 2005 decemberében jórészt a Fekete-tenger feletti erõs magasnyomás miatt kanyarodtak fel erõsen a ciklonpályák, ill. 1999-ben az erõs északi ártamlás és az azt követõ magasnyomású ék adta ki a számunkra kedvezõ pályát.
Aztán a hidegadvekció mértéke attól függ, mivel gazdálkodhat a ciklon.
Van-e hideg levegõ Közép-Európa és a Fekete-tenger felett, akkor lehet közeli ciklonpálya (a keleti határunk melett felhúzó) esetén is jórészt hó hazánkban, nélküle pedig a hátoldali áramlásában található hdieg levegõ erõsségének mértékével szívja be a hideget, nyugat-délnyugat felõl, ekkor szokás a nyugat hó, kelet esõ felállás (most novemberben).
Röviden le tudom egyszerûsíteni általánosítva a mediterrán cikonok fõbb ismérveit.
Kialakulásuk feltétele ugye az északi áramlással az Alpokon átkelõ és ott ciklonális perdületet kapó hideg levegõ.
Kialakulásuk után pályájuk jórészt a fizika törvényeit követik, ahogy víz is, a legkisebb ellenállást követve, mivel vonulásuk legjelemzõbb pályája a Balkánon keleti irányba elfutók, avagy a Kárpát-medence környékén felkanyarodók.
Az aktuális áramlási viszonyokon túl (erõs északi áramlás a pályavonal mentén garantálja nem túl felkanyarodó pályát) a magasnyomású ékek befolyásolják legjobban pályájukat, pl. 2005 decemberében jórészt a Fekete-tenger feletti erõs magasnyomás miatt kanyarodtak fel erõsen a ciklonpályák, ill. 1999-ben az erõs északi ártamlás és az azt követõ magasnyomású ék adta ki a számunkra kedvezõ pályát.
Aztán a hidegadvekció mértéke attól függ, mivel gazdálkodhat a ciklon.
Van-e hideg levegõ Közép-Európa és a Fekete-tenger felett, akkor lehet közeli ciklonpálya (a keleti határunk melett felhúzó) esetén is jórészt hó hazánkban, nélküle pedig a hátoldali áramlásában található hdieg levegõ erõsségének mértékével szívja be a hideget, nyugat-délnyugat felõl, ekkor szokás a nyugat hó, kelet esõ felállás (most novemberben).