Kérdések és válaszok
Infó
Régi adósságunknak eleget téve ezentúl sokkal pontosabb, az esetleges félreértéseket kizáró definíciókat olvashattok a Gyakori kérdések menüpontban az Éghajlati napló feltöltésével kapcsolatban, a 25. pont alatt. Kérünk tehát mindenkit, hogy az Éghajlati naplót a definíciók alapos tanulmányozása után töltse fel és egyben megköszönjük munkátokat :)
Szevasztok!
Az lenne a kérdésem, hogy van a wetterzentrale oldalon egy olyan modell(?), hogy ENS. Namost ez egy külön modell, vagy esetleg pl. az ENS csak az ensemble rövidítés, tehát akkor valamiféle gfs variáció? Soha nem hivatkozik rá konkrétan senki, szóval ezért gyanús, de egyébként tök jó dolgokat tud mutatni.
Az lenne a kérdésem, hogy van a wetterzentrale oldalon egy olyan modell(?), hogy ENS. Namost ez egy külön modell, vagy esetleg pl. az ENS csak az ensemble rövidítés, tehát akkor valamiféle gfs variáció? Soha nem hivatkozik rá konkrétan senki, szóval ezért gyanús, de egyébként tök jó dolgokat tud mutatni.
Körülnéztem a MetNet éghajlati naplóban és a met.hu éghajlati részén is, de nem találtam adatsort Budapest XI. kerület átlagos havi csapadékösszegeire. Létezik ilyen valahol?
Pasarét hány méteren fekszik, bõvebben Pasarét-Riadó u. sarok??
Köszönöm elõre is a választ!
Köszönöm elõre is a választ!
Áthelyezve innen: Hó- és zivatarlesen (#96562 - 2008-11-24 21:29:25)
A hidegadvekció az mit takar?
A hidegadvekció az mit takar?

Na most az MTV-n a chmi-vel szinte teljesen megegyezõt lehetett látni.
Ezt is, azt is nézegetem, de leginkább a Bracknell-t és a DWD-t (bár ez utóbbiból csak napi 1 van sajnos).
Ezt is, azt is nézegetem, de leginkább a Bracknell-t és a DWD-t (bár ez utóbbiból csak napi 1 van sajnos).


Így van, azok a szécsényi adatok. Mivel ugye ott "csak" automata nincs égkép, lt., stb., amit csak észlelõ tudna meghatározni.
Illetve még azt is írnám hogy Szécsénytõl Dk-re a kékesi, Ék-re a losonci, Ény-ra dudincei (de hülyén hangzik
) adatok láthatóak!
Illetve még azt is írnám hogy Szécsénytõl Dk-re a kékesi, Ék-re a losonci, Ény-ra dudincei (de hülyén hangzik


Szerintem Szécsényi SYNOP (12756)
De nem vagyok biztos benne. A navy . mil -en még csak 2 UTC-s adat van fent, majd ha fent lesz a 6 UTC-s is, akkor meg lehet nézni, hogy tényleg az volt-e. Bár addigra lehet, hogy jön valaki aki tényleg tudja, melyik állomás az.
De nem vagyok biztos benne. A navy . mil -en még csak 2 UTC-s adat van fent, majd ha fent lesz a 6 UTC-s is, akkor meg lehet nézni, hogy tényleg az volt-e. Bár addigra lehet, hogy jön valaki aki tényleg tudja, melyik állomás az.
Szeretném kérdezni, hogy valaki megtudja-e adni annak a NOAA oldalnak a címét, ahol a koordinátákat beírva, az adott pont diagrammjait lehet megnézni?
Köszönöm!
Köszönöm!
Sziasztok.Valaki tudja,hogy a cseh grafikus synoptérképen a bekarikázott,Budapesttõl északra lévõ állomás pontosan honnan szolgáltatja az adatot?Link
Az igazat megvallva a 47,5 az valóban kb. pont Kismaros községre esik, de mégis közelebb van Bp-hez (aminek közepe 47,3 pont) mint a következõ, eggyel lejjebbi rácspont, ami 47-nél van - ez kb. Dunaújváros.
Hát a Google Erth ezt mutatta!Végül is én is szeretném a havat, de valahogy most szkeptikus vagyok!Viszont most alukálás, mert lassan lefejelem a monitort!Jó éjt!

A 47,5° É gyakorlatilag velem van egy szélességen. Ez a meteogram bizony ide mutat, és kétségtelenül havat ad, ráadásul nem is keveset.
Az fura, mert itt Link egyértelmûen jóval lejjebb van...
Alulról a 10., jobbról a 3. rácspont.
Alulról a 10., jobbról a 3. rácspont.
Emiatt ne aggódj, meg lehet nézni máshogy is:
Link
Ez egészen tuti hogy Bp. közeli rácspont, 174 méteres tszf magassággal. Itt is 0 a tmax és van csapi rendesen
a magasban a negatív 925 és 850 pedig adott (a mostani futás alapján is)
Link
Ez egészen tuti hogy Bp. közeli rácspont, 174 méteres tszf magassággal. Itt is 0 a tmax és van csapi rendesen

Lehet már volt róla szó, de mintha az rémlene, hogy a Budapesti fáklya diagrammnál megadott koordináták, inkább a Börzsönyre volnának érvényesek.
Ez a képen a megjelölt pont.Link
Ezek szerint lehetséges, hogy õ is Link azokra a koordinátákra szól?
Mert akkor ez csak ámítás Budapestre.
Azt tudom, hogy Münchennél ez a helyzet.
Ez a képen a megjelölt pont.Link
Ezek szerint lehetséges, hogy õ is Link azokra a koordinátákra szól?
Mert akkor ez csak ámítás Budapestre.
Azt tudom, hogy Münchennél ez a helyzet.
Például ilyen (ez konkrétan nyárádi, tavaly júliusból):
AAXX 22201 12825 46/// /3503 10208 20106 39971 40130 52017 555 10052 55092=
Magyarországon mind a 35 szinoptikus állomás készít SYNOP-ot, de ebbõl csak 17-nél van észlelõ. A maradék 18 állomás távirata mind így néz ki. Láthatod, végül is benne van minden adat, amit az automata szolgáltatni tud. Attól, mert nincs észlelés, még SYNOP, csak hát nem túl sokat mond.
AAXX 22201 12825 46/// /3503 10208 20106 39971 40130 52017 555 10052 55092=
Magyarországon mind a 35 szinoptikus állomás készít SYNOP-ot, de ebbõl csak 17-nél van észlelõ. A maradék 18 állomás távirata mind így néz ki. Láthatod, végül is benne van minden adat, amit az automata szolgáltatni tud. Attól, mert nincs észlelés, még SYNOP, csak hát nem túl sokat mond.
Ha már ennyire belekeveredtünk:
Azt írtad,hogy a synopban több az adat,ill.Nyárád óránként készít synopot.Bocs,ha butaság:milyen részletes az a synop,amiben nincs felhõzet,jelenidõ,látótávolság?
Különben kösz !
Azt írtad,hogy a synopban több az adat,ill.Nyárád óránként készít synopot.Bocs,ha butaság:milyen részletes az a synop,amiben nincs felhõzet,jelenidõ,látótávolság?
Különben kösz !
És még valamit: az igazi problémát az jelenti szerintem, hogy hol az egyik állomás adatai férhetõk hozzá, hol a másikéi stb., vagyis ezekbbõl adódik a keveredés sokszor.
Ha pedig olyanra kerül sor a versenyben, mint Kecskemét esetén, az meg még dupla csavar a történetben. (Bár szerintem nem túl jó dolog két állomásról szedni az adatokat, de hát ha egyszer erre kényszerülünk...)
Ha pedig olyanra kerül sor a versenyben, mint Kecskemét esetén, az meg még dupla csavar a történetben. (Bár szerintem nem túl jó dolog két állomásról szedni az adatokat, de hát ha egyszer erre kényszerülünk...)
Inkább talán úgy mondanám, hogy a közforgalomba általában ezek kerülnek ki.
Ettõl persze még mindkét állomás minden órában ad SYNOP-ot.
Nyárád esetén ugye egyértelmû a helyzet, napi 24 távirat van, azaz egy SYNOP minden egész órában, és kész.
A repülõtéren este 20 és reggel 04 UTC között szintén óránként egyszer van táviratkészítés, mégpedig minden egész órában. Ekkor azonban valójában két távirat készül: egy, ami SYNOP-ként funkcionál, és egy, ami pedig METAR-ként (ezt nevezzük egész órás METAR-nak). Ez úgy lehetséges, hogy a táviratok "nyersanyaga" teljesen ugyanaz, csak éppen az eltérõ forma és tartalom miatt más dolgok jelennek meg a kettõben, és másképp. (Hogy életszerû példát mondjak, például T és Td esetén: ami a SYNOP-ban mondjuk ...10123 20078..., az a vele megegyezõ idejû METAR-ban ...12/08..., vagyis az alapadat ugyanaz, de más a közlés módja.) Ma persze ez a számítógépes korban nem jelent már problémát, az észlelt és mért paraméterekbõl a gép összerakja azt, amire az egyes táviratokban szükség van - és mint látjuk, egyszerre kétféleképpen is. Így tehát egész órakor tulajdonképen egyszerre mindig 2 távirat kerül továbbításra az adatforgalomba.
04 és 20 UTC között óránként 2 alkalommal van táviratkészítés a repülõtereken. Egész órakor teljes mértékben megegyezik a dolog az elõzõekben leírtakkal, "félidõben" pedig csak METAR kerül kiadásra (ez az ún. feles METAR, aminek a címzetes idõpontja rendre x óra 30 perc, valójában pedig az óra 10-15 perc közötti információkat tükrözi, mint ahogy a SYNOP és az egész órás METAR az óra 40-45 perc közöttieket).
Bocs, ha kissé szájbarágósan írtam, de így remélem érthetõ.
Ettõl persze még mindkét állomás minden órában ad SYNOP-ot.
Nyárád esetén ugye egyértelmû a helyzet, napi 24 távirat van, azaz egy SYNOP minden egész órában, és kész.
A repülõtéren este 20 és reggel 04 UTC között szintén óránként egyszer van táviratkészítés, mégpedig minden egész órában. Ekkor azonban valójában két távirat készül: egy, ami SYNOP-ként funkcionál, és egy, ami pedig METAR-ként (ezt nevezzük egész órás METAR-nak). Ez úgy lehetséges, hogy a táviratok "nyersanyaga" teljesen ugyanaz, csak éppen az eltérõ forma és tartalom miatt más dolgok jelennek meg a kettõben, és másképp. (Hogy életszerû példát mondjak, például T és Td esetén: ami a SYNOP-ban mondjuk ...10123 20078..., az a vele megegyezõ idejû METAR-ban ...12/08..., vagyis az alapadat ugyanaz, de más a közlés módja.) Ma persze ez a számítógépes korban nem jelent már problémát, az észlelt és mért paraméterekbõl a gép összerakja azt, amire az egyes táviratokban szükség van - és mint látjuk, egyszerre kétféleképpen is. Így tehát egész órakor tulajdonképen egyszerre mindig 2 távirat kerül továbbításra az adatforgalomba.
04 és 20 UTC között óránként 2 alkalommal van táviratkészítés a repülõtereken. Egész órakor teljes mértékben megegyezik a dolog az elõzõekben leírtakkal, "félidõben" pedig csak METAR kerül kiadásra (ez az ún. feles METAR, aminek a címzetes idõpontja rendre x óra 30 perc, valójában pedig az óra 10-15 perc közötti információkat tükrözi, mint ahogy a SYNOP és az egész órás METAR az óra 40-45 perc közöttieket).
Bocs, ha kissé szájbarágósan írtam, de így remélem érthetõ.

Ha jól értem kétféle synop van az óránkénti(reptér)és a 6 óránkénti(Nyárád).Most jut eszembe,hogy errõl már egyszer érdeklõdtem,és megállapítást nyert,hogy eléggé zavaros helyzet van itt...(logika erõltetett)
"Csakhogy a mi szabályzatunk szerint a szinop távirat a mérvadó,csak a felhõzet és jelenidõ esetében kellene a repteret figyelembe venni,mivel Nyárádon nincs észlelõ,csak automata !Csapadék ,szél és a T-k esetében a nyárádi szinopot kéne nézni,mivel a szabály ezt mondja ki !"
Igen ám, csakhogy a reptéri állomások egész órás METAR-ja tulajdonképpen SYNOP-ként is funkcionál. Azaz olyan állomásokon, ahol METAR és SYNOP is kiadásra kerül, egész órakor nem készítünk külön kétféle táviratot, hanem a kettõ adatai megegyeznek. Az más kérdés, hogy a METAR más jellegû információkat tartalmaz, mint a SYNOP.
Így pedig a pápai katonai állomás teljesen megfelelõ a verseny szempontjából. Ha jobban belegondolsz, nem is volna sok értelme, hogy ezt innen szedjük, amazt meg onnan, hiszen ennek nem túl sok a meteorológiai valóságtartalma. (Persze kivétel volt a kecskeméti reptér, ott sokszor rosszak a T-adatok.)
Igen ám, csakhogy a reptéri állomások egész órás METAR-ja tulajdonképpen SYNOP-ként is funkcionál. Azaz olyan állomásokon, ahol METAR és SYNOP is kiadásra kerül, egész órakor nem készítünk külön kétféle táviratot, hanem a kettõ adatai megegyeznek. Az más kérdés, hogy a METAR más jellegû információkat tartalmaz, mint a SYNOP.
Így pedig a pápai katonai állomás teljesen megfelelõ a verseny szempontjából. Ha jobban belegondolsz, nem is volna sok értelme, hogy ezt innen szedjük, amazt meg onnan, hiszen ennek nem túl sok a meteorológiai valóságtartalma. (Persze kivétel volt a kecskeméti reptér, ott sokszor rosszak a T-adatok.)
Sziasztok
ws2300-as mûszeren 2 légnyomás érték van (rel és abs) ... a relatív értéket tudom változtatni. Mennyire kell beállítanom? Pontosan mit is jelent az egyik és mit a másik érték?....
Tudom, hogy a google nekem is barátom, de lusta vagyok/nincs idõm rákeresni ......bízom benne, hogy ti értitek a kérdésem s gyorsan, pontosan tudtok rá választ adni
köszönöm
ws2300-as mûszeren 2 légnyomás érték van (rel és abs) ... a relatív értéket tudom változtatni. Mennyire kell beállítanom? Pontosan mit is jelent az egyik és mit a másik érték?....
Tudom, hogy a google nekem is barátom, de lusta vagyok/nincs idõm rákeresni ......bízom benne, hogy ti értitek a kérdésem s gyorsan, pontosan tudtok rá választ adni
köszönöm
Köszönöm a válaszokat.
Jól sejtettem,hogy Pápa a gyedi bíró !Sokszor más a pápai Tmin-max a WO-n és az OMSZ napijelentésében,ez a magyarázata !Csakhogy a mi szabályzatunk szerint a szinop távirat a mérvadó,csak a felhõzet és jelenidõ esetében kellene a repteret figyelembe venni,mivel Nyárádon nincs észlelõ,csak automata !Csapadék ,szél és a T-k esetében a nyárádi szinopot kéne nézni,mivel a szabály ezt mondja ki !
Jól sejtettem,hogy Pápa a gyedi bíró !Sokszor más a pápai Tmin-max a WO-n és az OMSZ napijelentésében,ez a magyarázata !Csakhogy a mi szabályzatunk szerint a szinop távirat a mérvadó,csak a felhõzet és jelenidõ esetében kellene a repteret figyelembe venni,mivel Nyárádon nincs észlelõ,csak automata !Csapadék ,szél és a T-k esetében a nyárádi szinopot kéne nézni,mivel a szabály ezt mondja ki !
Mivel konvektív csapadékról van szó akkor is hózáport kell használni ha percenként 5 pihe jön le. Jelen esetben nem az intenzitás a lényeg hanem a konvektív eredet.
Nyárád készíti a synop-ot, de a verseny a reptér adataira vonatkozik.
De ki készíti a szinopot és melyik állomás(Nyárád v. reptér)T-je,szele számít a versenyben?
A METAR az repülõterek repülõknek kiadott kevesebb adatot tartalmazó távirat.
Nincs benne annyi adat mint a szinopba.
Nincs benne annyi adat mint a szinopba.