2025. június 16., hétfő

Légköroptika

Adott napon: 
Keresés:
#8893
Adtam a pixelmátrixnak.... 7x-es tele durr a Napba nevet

beillesztett kép


van egy csomó felvételem szerencsére, mert a jelenségnek itt vége lett mialatt írni kezdtem; viszont K felé csúszik az érdekes felhõzet, tehát Majsa-Kecskemét-Szolnok láthat hasonlót esetleg
P.S. az a sok ragya a képen mind mind iciri-piciri felhõpamacs; ilyen felhõket ritkán láttam errefelé
#8892
Hoztam Nektek szines karikákat játszani nevet

beillesztett kép


7x-es telével a Napocska gyûrûi nevet
P.S. Tovább is van, mondjam még? nevet akkora szinjáték van odakint hogy nem gyõzõm tárral nevet
#8891
Itt most alakulgat az égkép, remélem másfelé is érdekes lesz

beillesztett kép

#8890
Tegnapi naplemente: Link
és a selyemkóró: Link
#8889
No és egy tegnapi Holdacs!

beillesztett kép

#8888
A dolog bizony pedig ennyire egyszerû. Tökéletes aerodinamikai szárny nem létezik, a levegõ miatt nem is lesz sosem. Viszont a jelenséget amirõl itt olyan rég óta megy a polémia az ún. Dew Point okozza. Minden pilóta ismeri. Pára pontnak hívják, ha így egyszerûbb. Sok légi balesetért felelõs ui. A szárnyak végén minden esetben a Kármán-féle örvénysorok jelennek meg, hozzátéve ugye, hogy ezt is egy magyarnak sikerült elsõként korrektül leírnia. A hajtómûvek mögött viszont sosincsen légörvény. A kiárámló, magas hõmérsékletü égéstermék felelõs mindenféle örvény nélkül a kondenzáció kialakulásáért. Odafent a légkörben kb. -50 fok is lehet és ennek megfelelõen a kiáramló forró, elégetett üzemanyag maradéka azonnal párát képezve áramlik ki és csapodik le a hajtómûbõl.

A repülõgép szárnyai mentén nem képzõdhet semmi akadály! Ha a pióta mondjuk balfasz és menet közben kinyitja a féklapokat, a gép szárnyai annál a sebességnél gyakorlatilag azonnal leszakadnak. Viszont!

A repülõ folyamatosan változó sûrûségû légtömegben mozog. Más páratartalmú, más-más hõmérsékletû stb. légtömegen hasít keresztül. Minden pilóta tudja, ismeri a felszállás V1, V2, V3 fokozatait. Ezt most nem vesézném tovább, viszont amikor a gép szárnyai pl. elkezdenek jegesedni. Na az a gáz! Bentrõl a pilóta, a fülkébõl nem láthatja a szárnyakra lerakódó párát. Nem látja a jegesedést! Fagyást követõen a szárny aerodinamikailag innentõl kezdve egészen megváltozik. Természetesen minden pilóta figyelemmel kíséri a Dew Pointot. Akkor jó, ha a pára levállik a szárnyról. Ez maga az ún. Dew Point. A leválló pára pedig akár brutálisan látható módon válhat le a szárnyakról, akár leszállás, akár, felszállás, vagy éppen menet közben is.

Sorry a hosszas aerodinamikai okfejtésért!
#8887
Az én macskámé nem szivárványos szomoru
#8886
De jó, hogy mondod! Meg is nézem az én macsekomat. Most épp napozik, tökéletes a beállítás nevet
#8885
Valahogy a macsekom szõrét kell lemakróznom, tiszta szivárványosan csillog, ha rásüt a nap, de meg kell várnom, míg elalszik.
#8884
Köszike :-)
A méreggyilok termése majdnem ugyanilyen, csak az hazai növény, nem import özöngaz, egyébként meg rokonok a selyemkóróval.
Link
Link
#8883
Tudtam, hogy nálad meglesz a helyes megoldás. Szóval selyemkóró nevet Megkapod a pirospontot.
Link
#8882
Asclepias syriaca
#8881
A növényhez egy kis segítség: Link
#8880
Bocs, kimaradt a kép:

beillesztett kép

#8879
Hát akkor, hogy rímeljen Noli szép pókhálós képére nevet
mag tegnapról a Kiskunságból (aki megmondja milyen mag, kap egy pirospontot):

#8878
Pók:

beillesztett kép

#8877
Azért ennyire nem egyszerû szerintem. A Kármán-féle örvénysorokat egyébként bérmelyik nap magad is tanulmányozhatod, ha valamelyik Duna-hídra rámész az elsõ pillérig, lenézel a vízbe a déli oldalon, a pillér lábánál ugyanígy leszakadnak a kis örvények, majd távolabb terebélyesednek, stb. Erre repcsinél akkor van lehetõség, ha az egyébként aerodinamikailag a lehetõ legtökéletesebbre tervezett szárnyon valami "akadály" alakul ki, pl. a fékezõlapokat mozdítják el leszálláskor (Nola is ilyesmit írt, ha jól emlékszem), egyébként csak a szárnyvégek vagy a hajtómû hoz létre extra örvényt.
Szerintem a Te esetedben szerintem nem is az a kérdés, hogy mi hozta létre, hanem az, hogy mitõl vált látatóvá.
Egyébként most jutott eszembe, hogy van nekem egy kedves régi barátom, aki repcsimérnök, írtam neki a problémánkról, remélem, hamar válaszol :-)
#8876
Holnap én is reménykedek melléknapban, mert azt mondták, hogy megnövekedhet a fátyolfelhõzet.
#8875
Bõvítettem: Link Link
#8874
Egy hozzértõ ismerõs a repülõs történetemre az alábbiakat hozta fel: Link
Nekem tetszik nevet
#8873
OK thnx roger that nevet
#8872
Még sehol, majd kiteszek, most matracot keresek az új ágyamba nevet
#8871
gyengék lettek az ellipszoid-képek vagy mi a gond hogy rajzolni kell? assem tom hol keressem õket - a blogodon?
#8870
és a 8826. alatti Link ?
P.S. pfff... most látom ursa.fi - bocs azt hittem a Tied és arról vágtam ki meg vacakoltam a nagyítással és retussal nevet
Igy minden érthetõ - a gond velem volt, mert automatikusan a Tiednek hittem és nem néztem meg a címet - bár ettõl még lehetnek akár finn tárolósite-on is a képeid... nevet
#8869
Én csak olyat tettem fel, amit neten találtam, azok nem az én képeim voltak. Azért nem értettem hirtelen, amit írtál, mert a képeimet ma délután töltöttem fel a számítógépemre.
#8868
A tegnap este csatolt "egyszem" képedet dolgoztam fel amig hasonlítani nem kezdett az ajánlott link (asszem a Patrick-féle) képére (amit valami loggia-ról fotóztál)
Erre gondoltam pld. - az egyik 300%-ra nagyított próbaverzió

beillesztett kép

#8867
Még egy képecs róla:

beillesztett kép

#8866
?? Te is láttál vagy ezt most hogy értsem? Mert az én képeimet még nem láthattad nevet
#8865
Látom Alex, többen is dolgoznak az ellipsziseden - tegnap én is vacakoltam vele és több, szerintem tûrhetõ verziót csináltam. Feltegyem õket?
P.S. közben kimentem az erkélyre, itt csak gyenge koszorú van sajnos szomoru
#8864
Hát az bizony 9-esnek tûnik!
Te Alex, szerintem csinálj egy rajzot a tegnapi elliptikus haloról, szkenneld be és tedd fel a blogodra. Mégha a fotó nem is lett százas, de azért a halo mégis megvolt.
#8863
Az egyszerû kis gépembõl ezt tudtam kihozni:Link
#8862
Az alábbi fotót Prof csinálta a Mátrában 16-án és most tûnt fel neki, hogy van rajta egy 9 fokos halonak látszó "tárgy". Csajócák, mi a véleményetek?

beillesztett kép

#8861
Hajrá! Annyira alacsonyan áll a Hold, hogy nekem esélyem sincs...
#8860
Nagyon durván erõs koszorú van, van ahol a harmadik kört is látom! Ja meg volt egy balos mellékhold az elõbb fehér pacniként.
#8859
Üdv. Naplemente után hidegben: Link
És egy kis Polikarbonátlemezfénytörés: Link
(a lemez teljesen sík, nincs meghajlítva. nevet
#8858
Van egy halvány antikrepunk.
#8857
Itt sem volt melléknap, de a naplemente az festõi volt: Link Link Link Link Link Link Link Link
#8856
Nekem nagyon olyan melléknapnak tûnt, mint amit én fotóztam egyik nap: Link
#8855
Szerintem nem az volt, vagy ha az volt, akkor HLSC-nek látszó melléknap.
#8854
Noli, a webcamon jobbra az ott nem egy melléknap (nálatok)?
#8853
Nálunk egyelõre semmi, csak a kusza Ci-k. Valaki elfelejtett kristálykákat orientálni...
#8852
Ma is szép naplemente elé nézünk! Melléknap, naposzlop esélyes...
#8851
Na végre ideértek a Ci-k.
#8850
Van egy kis homok odafenn.. Link
#8849
Controll jutottál valamire? Ha elküldöd nekem én is beleírok két mondatot "az enyémrõl" és továbbítom a Patriknak.
#8848
Sajna, ez csak alkalmi. A kép csalóka egy picit, nem sík a terep, hanem dombos-lankás. Keletre a Mátra, északnyugatra a Cserhát, a kép a 21-es fõútról, kocsiból készült.nevet
#8847
1. Nagyon szép
2. Érdekes ahogy a Nap belapul amikor nekiütõdik a Földnek nevet
3. Ennyire szabad kilátásod van NY felé? (deszkasík terep, sehol egy építmény, csak a távolban van a Naptól jobbra egy villanyoszlop, balra meg még valami kiálló dolog)
#8846
Hoztam egy naplemenéstnevet Link
#8845
Örülök - amugy nincs mit, szivesen nevet
#8844
Okés. Köszike! Akkor azt láttam. Tök ugyanígy nézett ki nevet

Utolsó észlelés

2025-06-16 19:30:05

Szentmártonkáta

22.4 °C

31502

RH: 66 | P: 1016.4

Észlelési napló

Térképek

Radar
map
Aktuális hõmérséklet
map
Aktuális szél
map

Utolsó kép

141369

Hírek, események

Indul a MetNet előrejelzési verseny sorozatának 42. sorozata

MetNet | 2025-05-01 14:48

pic
Kis pihenés után folytatódhat a meteorológiai megmérettetés, immáron 42.