Meteorológiai műszerek otthon
Műszer csatlakoztatása a MetNet-re
MetNet WS feltöltő: LINK MetNet WD feltöltő: LINK
MetNet cumulus feltöltő: LINK
Figyelem! Akinek Netatmo és Ruuvitag műszere van, az mostantól felkapcsolhatja a MetNet-re is!
Műszereim LINK
Csatlakoznál a légszennyezettség mérő állomáshoz? Olvasd el cikkünket
Kérdésed van ezzel kapcsolatban? Írj nekünk a legszennyezettseg(kukac)metnet(pont)hu címre.
Szuper ez így is. Innen a távolból is van benne pár tanulság: az 1. adatsoron jobban melegszik, jobban hûl az árnyékoló. Ez mind a méret, mind az alulról nyitottság miatt lehet. A 4. és a 2. adatsor (a tiéd és az enyém) szépen együtt fut, szerintem ha a két árnyékolóban kicseréled a szenzorokat, akkor is ez a grafikon lesz, csak fordítva. Láthatóan az enyém egy picit mindig "melegebb", mint a tiéd. Ha ez szenzorcserekor megfordul, akkor nincs különbség az árnyékolók között. Ha nem változik, akkor az a tanulság, hogy a nagyobb árnyékoló (vélhetõen a tiéd nagyobb az enyémnél, ebbõl adódóan a tányértávolság is nagyobb) jobb hatásfokkal mûködik. Személy szerint kíváncsian várom a további eredményeket. Ha tudok valamiben segíteni, szólj. Én ezeket a teszteket elölrõl-hátra, oda-vissza megcsináltam, egészen addig, amig az én árnyékolóm 0,2°C-on belül nem futott a hivatalos OMSZ-os árnyékolóval. Ez egyébként nálam van, ha gondolod, odaadom tesztre. Bár nem az enyém, szerintem nincs akadálya egy kis vendégmunkának.

Folyik az árnyékolók összehasonlítása, egyenlõre még csak 3 árnyékolóval, Taki féle, és két saját. (Koczkás nem tudta egyenlõre elhozni.) Kb. 3-4 hete mennek a mérések, itt van két grafikon, amit összedobtam elsõre:
Link
Link
Az elsõ 3 (1,2,4) adatsor az árnyékolók, a 4. (Adatsor 11) a legkisebb és legnagyobb mért érték közötti különbség. Vízszintesen az idõ (24 óra), függõlegesen a hõmérséklet.
Látható, hogy volt 2°C-os különbség is az árnyékolók között (feb 25), de nyugisabb napon (feb13) fél fok alatt maradt a különbség.
(Az adatsor 2. a Taki árnyékolója | Adatsor 1. egy kicsi saját, alulról nyitott árnyékoló | az Adatsor 4. egy nagy saját árnyékoló)
A grafikonok kicsit kezdetleges, de majd lesz szebb is.
Ha lesz idõm csinálok táblázatot az árnyékolók adatairól, meg majd cserélem az árnyékolók helyét (egy sorban vannak) illetve a hõmérõket is.
Még egy érdekesség, a laptop ami mér, eddig 8.83kWh-t fogyasztott.
Link
Link
Az elsõ 3 (1,2,4) adatsor az árnyékolók, a 4. (Adatsor 11) a legkisebb és legnagyobb mért érték közötti különbség. Vízszintesen az idõ (24 óra), függõlegesen a hõmérséklet.
Látható, hogy volt 2°C-os különbség is az árnyékolók között (feb 25), de nyugisabb napon (feb13) fél fok alatt maradt a különbség.
(Az adatsor 2. a Taki árnyékolója | Adatsor 1. egy kicsi saját, alulról nyitott árnyékoló | az Adatsor 4. egy nagy saját árnyékoló)
A grafikonok kicsit kezdetleges, de majd lesz szebb is.

Ha lesz idõm csinálok táblázatot az árnyékolók adatairól, meg majd cserélem az árnyékolók helyét (egy sorban vannak) illetve a hõmérõket is.
Még egy érdekesség, a laptop ami mér, eddig 8.83kWh-t fogyasztott.
Nálam a WS-1600-assal semmi elemprobléma nem volt eddig. Igaz, augusztus vége óta üzemel csak, de eddig kifogástalanul és elemcsere nélkül.
Felkészülhetsz az 1 havonkénti elemcserére,az én ws1600-asom is zabálja az elemeket,míg a ws 555 már több mint egy éve megy ugyanazokkal.
Kiszúrtam a ws 1600-al,és tölthetõ NiMh akksikat raktam bele,azokat csak tölteni kell és ugyanúgy elmegy vele a mûszer.
Nyárra viszont a "laposelem megoldás"-t próbálom ki,ugyanis a ws 555 szélmérõje a kéményem tetején van Link és problémás lenne az elemcsere.Ezért vezetékkel lehoztam a kéményben az elemcsatlakozót és ráforrasztottam egy laposelemre,így megy már lassan 1.5 éve.
Ugyanezen megoldást akarom a ws1600-on is megvalósítani,csak ugye oda nem kell 10 méter vezeték.Egyszerûen a hátára befõttesgumizom,vagy mellé rakom a laposelemet.
Kiszúrtam a ws 1600-al,és tölthetõ NiMh akksikat raktam bele,azokat csak tölteni kell és ugyanúgy elmegy vele a mûszer.
Nyárra viszont a "laposelem megoldás"-t próbálom ki,ugyanis a ws 555 szélmérõje a kéményem tetején van Link és problémás lenne az elemcsere.Ezért vezetékkel lehoztam a kéményben az elemcsatlakozót és ráforrasztottam egy laposelemre,így megy már lassan 1.5 éve.
Ugyanezen megoldást akarom a ws1600-on is megvalósítani,csak ugye oda nem kell 10 méter vezeték.Egyszerûen a hátára befõttesgumizom,vagy mellé rakom a laposelemet.
Néhány hónapja körbejártam a hatótáv témát, A 80 - 100 m-es hatótáv elég problémás. Papíron létezik, azonban ilyenkor is megjegyzik, hogy ez mindenféle házfalak és egyéb külsõ befolyásoló körülmények nélkül mért adat. Amennyiben elõre gondosan megtervezi az ember a szenzorok helyét, akkor érdemes mindennek max. 20-25 m-es távban megtalálni a helyét, legyen szó bármilyen mûszerrõl. Ez persze az én tapasztalatom.
Sziasztok
Az alábbi árnyékolót szeretném elkészíteni az új hõmérõmhöz: Link A kérdésem az lenne, hogy pontosan mi célt szolgál az a szárazoázis darab az alján? Illetve azt hogyan helyezzem el benne, tehát a teljes aljára kell olyat rakni vagy csak a közepére?
Az alábbi árnyékolót szeretném elkészíteni az új hõmérõmhöz: Link A kérdésem az lenne, hogy pontosan mi célt szolgál az a szárazoázis darab az alján? Illetve azt hogyan helyezzem el benne, tehát a teljes aljára kell olyat rakni vagy csak a közepére?
Az árnyékolóba minden általam ismert (WS, VMR) szenzor belefér, úgy lett tervezve az árnyékoló. Kérdezték is páran, miért nem akkorát gyártok, mint amit pl. az autópályák mentén lehet látni. Hát ezért.
Aki esetleg szeretne árnyékolót, rendelhet, több darab is van készen, nem kell rá várni semmit.

Aki esetleg szeretne árnyékolót, rendelhet, több darab is van készen, nem kell rá várni semmit.

WMRS200, de ennek az adatai csak pc-n érhetõk el. A duplájába kerül kb. a wmr200 ehhez jr a beltéri konzol is.
Jó és megbízható idõjárás állomásokra én is szeretnék konkrét példákat kérni, mert nyárra szándékomban áll egy újat vásárolni.
50 ezer Ft körüli értékû eszközre gondoltam.
A kritériumok között fontos az, hogy min. 80-100 méter között megfelelõ legyen az adatátvitel a külsõ és belsõ egység között illetve még az, hogy a Taki-féle árnyékolóba elhelyezhetõ legyen.
Légyszives írjatok konkrét példákat (esetleg linkkel együtt), de csak a megbízható készülékek érdekelnek!
Köszönöm! Üdv! Péter
50 ezer Ft körüli értékû eszközre gondoltam.
A kritériumok között fontos az, hogy min. 80-100 méter között megfelelõ legyen az adatátvitel a külsõ és belsõ egység között illetve még az, hogy a Taki-féle árnyékolóba elhelyezhetõ legyen.
Légyszives írjatok konkrét példákat (esetleg linkkel együtt), de csak a megbízható készülékek érdekelnek!
Köszönöm! Üdv! Péter
WS-3600 "stabilan mûködik", csak újabban kb hetente kifagy hosszabb idõre, ami már észrevehetõ (adathiány, illetve elállítódik az órája).
A kérdést így nem lehet egyértelmûen megválaszolni. A két eszköz nem egy árkategóriába tartozik, nem beszélve arról, hogy tudtommal a WS3600 forgalmazását befejezték, már nem kapható.
Az elsõ szempont a választás során, hogy mennyit tud az eszközbeszerzésre fordítani. Ha ezt eldöntötte, akkor kell a lehetõségeket megvizsgálni. A WS2350 kb. 45 eFt. Viszonylag megbizható, néha elõfordul adatvesztés. A WS3600 kb. 70 eFt. Stabilan mûködik. A fórumbeírások szerint a többség elégedett vele, évek óta használja hiba nélkül. Magasabb árkategóriában még stabilabb eszközök szerezhetõk be. Csak néhány példa: WMRS, WMR, davis Vantage pro2.
Az elsõ szempont a választás során, hogy mennyit tud az eszközbeszerzésre fordítani. Ha ezt eldöntötte, akkor kell a lehetõségeket megvizsgálni. A WS2350 kb. 45 eFt. Viszonylag megbizható, néha elõfordul adatvesztés. A WS3600 kb. 70 eFt. Stabilan mûködik. A fórumbeírások szerint a többség elégedett vele, évek óta használja hiba nélkül. Magasabb árkategóriában még stabilabb eszközök szerezhetõk be. Csak néhány példa: WMRS, WMR, davis Vantage pro2.
Szerintem keressen más alternatívát, ha problémamentes állomást szeretne!
Vásárlás elõtt áll az egyik ismerõsöm és nem tudja eldönteni,hogy melyiket vegye meg: 1. WS 2350 2. WS 3600 ?
Faluban,egy kertben üzemeltetné az állomást. Kérdése az,hogy melyik a megbízhatóbb és legproblémamentesebb. Elõre is köszi a válaszokat!
Faluban,egy kertben üzemeltetné az állomást. Kérdése az,hogy melyik a megbízhatóbb és legproblémamentesebb. Elõre is köszi a válaszokat!
Szerintem a beltéri. De én mindíg egyszerre cserélem az összes elemet.
Szerk: akkor rosszul gondoltam!
Szerk: akkor rosszul gondoltam!
Köszönöm a gyors választ!
Érdekes, 1 hónapja tettem bele új elemeket.

Érdekes, 1 hónapja tettem bele új elemeket.
A WS 1600-nál, a beltéri kijelzõn a tendencia kijelzésnél lévõ gyenge elem kijelzés, melyik egységre vonatkozik?Kültéri, beltéri?
A válaszokat köszönöm elõre is.
A válaszokat köszönöm elõre is.
Szia Laci! Természetesen értettük, hogy mire gondoltál...
Szerintem is a "hajszálas" RH mérõ a legpontosabb... persze ha kalibrálva van!
szerk: már régóta keresek egy ilyet, de még nem találtam

Szerintem is a "hajszálas" RH mérõ a legpontosabb... persze ha kalibrálva van!

szerk: már régóta keresek egy ilyet, de még nem találtam

Szia! Elnézést kérek mindenkitõl, mert összekevertem a páratartalom mérõvel. Természetesen a páratartalom mérõ mûködik hajszállal. Sajnálom a tévedésemet.
Szia Laci!
Milyen lehet a "hajszálas légnyomásmérõ" ?
Fõleg, hogy méri a légnyomást?
Milyen lehet a "hajszálas légnyomásmérõ" ?


Fõleg, hogy méri a légnyomást?

A kérdést ketté kell választani. A WS-kben alkalmazott nyomásmérõk esetén valóban nem indokolt (tapasztalat) a havi kalibrálás. De az eredeti kérdés langlovag részérõl szerintem nem digitális eszközre vonatkozott, mert ezt írta: "nem a legkomolyabb három "müszer" egyben hygro baro és egy hömérõ felül". A WS elõtt én is hajszálas légnyomásmérõt használtam, és tapasztaltam, hogy annál indokolt a havi kalibrálás, ugyanis az mûködési elvébõl adódóan nem csak a páratartalomra érzékeny, hanem a hõmérséklet változásra is.
Hát azért a havonkénti kalibrálást kicsit túlzásnak tartom
Szerintem mind az elektronikus érzékelõk, mind az analóg mûszerek azért ilyen gyakran nem változtatják a pontosságukat!
vagy pontos, vagy nem, de akkor tényleg korrigálható!

Szerintem mind az elektronikus érzékelõk, mind az analóg mûszerek azért ilyen gyakran nem változtatják a pontosságukat!


A légnyomásmérõt havonta egyszer ajánlatos kalibrálni. Azt se feledd el, hogy az analóg légnyomásmérõt minden leolvasás elõtt meg kell kocogtatni, hogy a helyes értéket lássad rajta.
Hát mûszer pontosságától függ. Az elején legalább havonta ellenõrizd, aztán utána látod majd, hogy mennyire pontos. Évente egyszer szinte biztosan be kell állítani.
Köszönöm,ha egyszer beállitom onnan kezdve jól müködik,vagy érdemes néha ellenörizni?
Sõt, lehetne elõször Lõrinc, aztán esetleg még pontosíthat: Link
20 UTC-kor 1014,8 hPa volt.
20 UTC-kor 1014,8 hPa volt.
Minden valószínûség szerint, a barométered hátlapján található egy kis csavar, amivel beállíthatod. Referenciának ott a többi észlelõ adata. Mivel budapesti vagy, nem lesz nehéz találni a közeledben egy észlelõtársat, vagy ez is segíthet: Link
Remek munka!
A tavaszi átalakítás után, én is ilyen csuklós megoldáson gondolkodom.

A tavaszi átalakítás után, én is ilyen csuklós megoldáson gondolkodom.
Köszi és Rafynak is.
Simán látszik az utcáról, remélem, nem fog valaki "erõs ember" áldozatául esni.


Nagyon szép mérõhely!Remélem kultúrált emberek csodálják meg az állomást!


Üdv!
Ez szép munka! Gratulálok. Ha majd lesz rá pénzetek, és ha lehetséges akkor kerítsétek körbe. Nehogy tönkretegye valaki ezt a remekmûvet!
Ez szép munka! Gratulálok. Ha majd lesz rá pénzetek, és ha lehetséges akkor kerítsétek körbe. Nehogy tönkretegye valaki ezt a remekmûvet!

2009. 02. 01-én sikeresen üzembe helyeztük Veszprémben a Vmeteo Egyesület meteorológiai állomását, melyet én üzemeltetek. Természetesen az állomás megtalálható a Metnet on-line adatszolgáltatói között is: Link
Rövid leírás az állomásról: A szélmérõ 8,8m magasan helyezkedik el. A T, RH szenzor saját árnyékolóban 2,3m magasan van a csapadékmérõvel együtt. Ennek oka, hogy nem 2m magasban helyeztem el, az, hogy az állomás egy társasház mögötti, csak részben bekerített parkban helyezkedik el. Ezen a magasságon kisebb a rongálás veszélye, mint 2m-en. Az árboc felfelé csökkenõ átmérõjû 180cm hosszú, egymásba csúszó, a helyszínen öszeállított vascsövekbõl áll. Az árboc dönthetõ a szélmérõ esetleges befagyása miatt. Feszítést nem igényel, stabilan áll.A földben 160cm mély és 40cm átmérõjû híg betonnal kiöntött alap rögzíti. Saját tervezés és kivitelezés, bekerülési költsége 30.000 Ft. A képek: Link Az árbocon egy WS2350 mûszer üzemel.
Rövid leírás az állomásról: A szélmérõ 8,8m magasan helyezkedik el. A T, RH szenzor saját árnyékolóban 2,3m magasan van a csapadékmérõvel együtt. Ennek oka, hogy nem 2m magasban helyeztem el, az, hogy az állomás egy társasház mögötti, csak részben bekerített parkban helyezkedik el. Ezen a magasságon kisebb a rongálás veszélye, mint 2m-en. Az árboc felfelé csökkenõ átmérõjû 180cm hosszú, egymásba csúszó, a helyszínen öszeállított vascsövekbõl áll. Az árboc dönthetõ a szélmérõ esetleges befagyása miatt. Feszítést nem igényel, stabilan áll.A földben 160cm mély és 40cm átmérõjû híg betonnal kiöntött alap rögzíti. Saját tervezés és kivitelezés, bekerülési költsége 30.000 Ft. A képek: Link Az árbocon egy WS2350 mûszer üzemel.
Másoknak is; az elemcseréknél járjunk el alaposan.Ne kültéri piacos helyen vegyünk elemet,akár mennyire olcsó.Szakboltban,gyorsan forgó készletbõl vásároljunk,ha pedig bliszteres csomag, akkor otthon ellenõrizzük le egy 2,5 voltos,e10-es zseblámpaizzóval a fényerõt.Ha egyenletes,akkor ok.ha gond van, vigyük vissza 24 órán belül, cserére.
Sajna van egypár eset, amikor a márkás elemek is selejtesek lehetnek, de ez ritka.
Ajánlom a lítium LR-AA.-AAA (2A-3A)elemeket.Akkumulátor; (1,2v) nem való a müszerekbe, mert alacsony a kapocsfeszültsége még feltöltött állapotban is kevés.
Sajna van egypár eset, amikor a márkás elemek is selejtesek lehetnek, de ez ritka.
Ajánlom a lítium LR-AA.-AAA (2A-3A)elemeket.Akkumulátor; (1,2v) nem való a müszerekbe, mert alacsony a kapocsfeszültsége még feltöltött állapotban is kevés.

Hello Ervin!
Amit Talaci ír, igaz.Az érintkezõket hajlísd kicsit beljebb,de nézd meg a felületet is, netán bebarnulást látsz, akkor finom dörzspapírral tisztísd le,és-vagy kontakt sprével (gyorsan száradó)fújd meg.
Azért nem árt ellenõrizni az elemcsaládot, 1-2-4 sorbakapcsolt tagok valamelyike csalhat, v.hibás...Lehet az bármilyen supercellás elem.
Amit Talaci ír, igaz.Az érintkezõket hajlísd kicsit beljebb,de nézd meg a felületet is, netán bebarnulást látsz, akkor finom dörzspapírral tisztísd le,és-vagy kontakt sprével (gyorsan száradó)fújd meg.
Azért nem árt ellenõrizni az elemcsaládot, 1-2-4 sorbakapcsolt tagok valamelyike csalhat, v.hibás...Lehet az bármilyen supercellás elem.


A szenzor például akkor rázódhat amikor elemcserénél elhelyezem újra a helyén (most is ugye azután ment el a jel...). Vagy akárcsak egy "ellenõrzésnél" is megmozdulhat (többször rászoktam nézni, hátha valami rátapad, stb.).
A beltéri: egy falra van felfüggesztve, a jelnek 3 falon kell átjönnie, közben van egy TV. Más zavaró forrás nemigen akad. Illetve a KW-9015 csapadékmérõ, de az 433MHz-en megy.
A beltéri: egy falra van felfüggesztve, a jelnek 3 falon kell átjönnie, közben van egy TV. Más zavaró forrás nemigen akad. Illetve a KW-9015 csapadékmérõ, de az 433MHz-en megy.
Elõször is, mi rázza annyira a TH szenzort, hogy kiessen? De ha nem elég szoros, akkor meg kell hajlítani az érintkezõket, hogy jobban szoruljon benne az elem. De arról nem írtál semmit, hogy mi a helyzet a beltéri környékén. Megvizsgáltad-e, hogy van-e a közelében valami új zavarforrás. Esetleg egy eddig jól mûködõ tágyegység, vagy valami más meghibásodása okozhat inkább problémát.
Igen, igen, de nekem ezek eléggé lazán tartják a bennük lévõ elemeket, már egy kisebb rázástól is kipotyognak.
Az elemtartó úgy van kialakítva, hogy a negativ pólusnál a fémlap és a tartó között szabad hely van, maga az érintkezõ pedig egy laprúgó. Amikor beteszed az elemet, akkor az hátrább nyomódik és szorítja az elemet.
Ennél a szenzornál nincsenek! Mind a pozitív, mind a negatív pólusnál kis fémlapocskák vannak!

A feltételezésed hibás. Az elemtartóban az elem negatív pólusánál rugó van, ezért az elem mindig jól érintkezik a tartóban. A hiba okát ne az elemben keresd, hanem a beltéri egység környezetében. Valamilyen zavarforrás okozza a hibát.